Cum se pun tălpi industriei românești:Statul român a acordat ajutor de stat unei companii străine în dauna unei companii românești de tradiție

Cum se pun tălpi industriei românești:Statul român a acordat ajutor de stat unei companii străine în dauna unei companii românești de tradiție

CONTEXT. Criza sanitară care afectează în prezent aproape întreaga planetă și perspectiva unei crize economice majore la orizont a făcut mulți lideri politici din țara noastră să ajungă să încurajeze public întoarcerea cetățenilor către produsele românești pentru a sprijini producția internă de toate felurile.

Consumul produselor românești și încurajarea producției românești este văzută drept rețeta corectă pentru repornirea economiei după blocajul crizei sanitare. Nu a fost așa și în anii trecuți iar România Liberă vă propune spre analiză un caz în care statul român a acordat ajutor de stat, câteva milioane de euro, unei companii din Germania – Grupul Karcher, în dauna unei companii românești de tradiție, Electroargeș. După primirea ajutorului producția a fost mutată de la compania românească la filiala locală a companiei din Germania.


CINE SUNT ACTORII. Electroarges a fost înființată în anul 1971, urmând ca peste doi ani să înceapă activitatea. În anul 1991, Electroargeș a devenit societate pe acțiuni, cu capital majoritar de stat. Activitatea societății constă în producția de aparate electrocasnice, aparate de uz gospodăresc, aparate profesionale pentru dotări hoteliere și industriale, unelte electrice portabile, dispozitive, scule și truse de scule, vibratoare pentru compactat beton și echipamente auto. Electroargeș are de 16 ani de zile o colaborare cu grupul german Karcher, cu clauze limitative de concurență, astfel cum rezultă din Contractul încheiat între Electroarges și Alfred Karcher GmbH&Co.KG la data de 07.04.2004.
În 2015 CER Cleaning Equipment – o filială a Grupului Karcher, a solicitat și primit ajutor de stat de 7,65 milioane de euro pentru a construi la Curtea de Argeș o fabrică de aparate electrocasnice. În 2017 fabrica a fost deja gata.


CUM A FOST FAULTAT PRODUCĂTORUL ROMÂN. Teoretic ajutorul de stat se acordă pentru a aduce plus valoare și fără să afecteze mediul concurențial din zona unde statul acordă sprijinul pentru o anumită companie.
În concret, sprijinul primit de Grupul Karcher pentru deschiderea fabricii de la Curtea de Argeș afectează direct chiar Electroargeș care aproape pierde total contractul cu producătorul german care alege să-și mute producția de la compania românească. NewsOnline deține adresele – una din 2016 și una din martie 2020, prin care Grupul Karcher anunță Electroargeș că transferă integral producția de aspiratoare profesionale către CER Cleaning Equipment SRL iar de la sfârșitul anului 2020 va transfera către CER și producția pentru aspiratoarele Home&Garden.
”Ca atare, se recunoaște chiar de către clientul Karcher că există și a existat și în trecut concurență între Electroargeș și CER Cleaning Equipment SRL pentru fabricarea produselor marca Karcher, sens în care se arată în document că “expansiunea strategică” în România a Karcher a determinat decizia de atribuire a producției către CER Cleaning Equipment SRL, precum și “oferta mai competitivă” a acestei societăți. În aceste condiții se poate susține că situația Electroargeș a fost grav afectată de situația acordării ajutorului de stat din moment ce, imediat dupa acordarea acestuia, Karcher a înțeles să atribuie comenzi către CER Cleaning Equipment SRL, până s-a ajuns la situația în care Electroargeș nu mai este în măsură a produce pentru Karcher, datorită faptului că s-a invocat că această societate din urmă ar avea oferte mai competitive decât Electroargeș”, se arată într-o analiză juridică obținută de NewsOnline.ro
Ori, în aceste condiții se poate considera ca ajutorul de stat acordat CER Cleaning Equipment SRL nu a respectat condiția să nu afecteze mediul concurențial.
Asta pentru că în Anexa 2 a Hotărârii de Guvern care a stabilit situațiile în care se acordă ajutorul de stat s-a prevăzut condiția de a se analiza de către solicitant “Impactul acordării ajutorului de stat asupra mediului concurenţial conform instrucţiunilor din Ghidul solicitantului”.
Pe de altă parte și Hotărârea de Guvern (HG) care stabilește modul în care se acordă ajutorul de stat pare a fi fost făcută strâmb. Asta pentru că poate ar fi fost mai corect ca la momentul acordării unui ajutor statul, prin una din instituțiile sale, să analizeze dacă demersul nu afectează mediul concurențial.

Totodată, este discutabil modul în care ajutorul de stat acordat CER Cleaning Equipment SRL a respectat condiția prevăzută de HG să genereze contribuții la dezvoltarea regională și să genereze un efect multiplicator cuantificabil în economie prin antrenarea şi a altor investiţii conexe şi dezvoltarea furnizorilor locali de produse şi servicii.
Asta pentru că, în urma pierderii treptate a contractului cu Karcher, cei de la Electroargeș – contributor important la nivel regional, a fost afectat și a fost chiar în situația de a disponibiliza angajați, aspect care afectează plata taxelor și impozitelor.

Astfel, desi Statul avea obligația a “stimula” mediul de afaceri prin acordarea ajutorului de stat, situațiile practice, precum cea privind ajutorul acordat Karcher, confirmă că banii de la buget ajung să fie folosiți pentru a elimina furnizorii locali de produse și servicii, sau, după caz, pentru a se elimina concurența, absolut în contra prevederilor legale, astfel încât să se majoreze injust profitul companiilor beneficiare.
Posibila încetare a relației contractuale dintre Karcher si Electroargeș, colaborare ce durează încă din anul 2004, în condițiile în care Karcher a impus și o restricție de concurență care nu a permis Electroargeș a produce pentru alți clienți pe toată această perioadă, afectând in mod voit posibilitățile de dezvoltare a acestei companii, reprezintă exemplul greșit de ”stimulare” a investițiilor de către stat.